Şi tu te-ai întrebat de ce copilul cere aceeaşi poveste în fiecare seară? Află beneficiile repetiţiei

Şi tu te-ai întrebat de ce copilul cere aceeaşi poveste în fiecare seară? Află beneficiile repetiţiei

De-abia s-a terminat Gaudeamus-ul şi ai venit din nou încărcat de la târg precum pomul de Crăciun.

Ajungi acasă şi desfaci tolba plină de cărţi care mai de care mai minunată, copilul se uită curios şi încântat, le răsfoieşte, le pipăie, le cercetază şi apoi … te roagă cu cerul şi pământul să-i citeşti aceeaşi carte… Cum care? Povestea lui preferată, pe care o are de la Paşte şi pe care i-ai citi-o deja de 49 de ori…

„Ce-o fi cu repetiţia şi copiii mici?”

Dacă ai un copil mic, care încă nu a intrat la şcoală, probabil ai trecut şi tu prin aceeaşi experienţă cu o carte pe care ţi-o cere obsesiv, în fiecare seară… Ce să mai zic despre aceeaşi melodie sau acelaşi cântăreţ – în cazurile fericite – sau acelaşi desene animat. Deja ştie toate versurile, toate replicile – şi tu la fel şi probabil şi căţelul vostru, dac-ar putea vorbi ţi le-ar repeta fără probleme – însă o ţine una şi bună că tot pe acelea le vrea.

Copiii mici învaţă prin repetiţie

Cu toţii ne-am întrebat dacă toate acestea sunt normale. Şi dacă da, la ce bun? Mai învaţă copilul ceva la ascultarea aceleiaşi poveşti, a 30-a oară?

Răspunsurile, conform mai multor studii desfăşurate în ultimul deceniu, este că DA.

Repetiţia ajută copiii, mai ales pe cei micuţi de până la 5 -6 anişori, să înţeleagă şi să descifreze informaţia, le antrenează memoria, capacitatea de a înţelege secvenţialitatea şi a-şi îmbogăţi vocabularul. 

Repetiţia susţine dezvoltarea creierului

Creierele copilaşilor sunt extrem de active în primii ani de viaţă şi pregătite să absoarbă orice einformaţie. Toate informaţiile, experienţele sau asocierile formează conexiuni în creier. Pe măsură ce repetăm aceeaşi informaţi, acea conexiune neuronală – să ne-o închipui ca pe o cărare – se adânceşte, devine mai puternică. Astfel are loc învăţarea şi modelarea creierului şi, mai mult, punem bazele unei fundaţii solide pe care se va baza învăţarea de mai târziu.

Copiii se dezvoltă pe baza rutinei şi a predictibilităţii

Copiii au nevoie de rutină, au nevoie de repere stabile pentru a învăţa şi a se dezvolta. 

Iată care sunt beneficiile concrete ale citirii aceleiaşi poveşti de mai multe ori:

  • la fiecare citire copiii explorează povestea din unghiuri diferite; mai întâi pot fi atenţi doar la acţiune, apoi cercetează ilustraţiile sau amănuntele, fac legături între personaje, învaţă cuvintele noi în context;
  • deprind dragostea de lectură şi bucuria de a citi;
  • Se simt în siguranţă deoarece ştiu ce urmează şi pot trece la un nou nivel de învăţare;
  • le dă încredere în ei să progreseze;
  • îi ajută şă-şi îmbunătăţească vocabularul, cu expresii şi cuvinte noi;
  • le îmbunătăţeşte memoria şi capacitatea de a urmări o secvenţă de întâmplări.

Ştiaţi că?

Cărţile de poveşti au cu până la 50% mai multe cuvinte rare, decât emisiunile de maximă audienţă TV sau chiar decât convesaţiile tinerilor liceeni?

Cum să citeşti aceeaşi poveste de 30 de ori şi să nu înnebuneşti?

Acum că ne-am liniştit că această etapă a repetiţiei este normală în dezvoltarea copiilor şi, evident, va trece în jurul vârstei de 7-8 ani, să vedem cum ne putem descurca noi, părinţii, pentru a nu o lua razna.

Vă propun câteva strategii care să le satisfacă nevoia de repetare a poveştilor copiilor dar şi de a exploata cât mai profund poveştile şi a fi pegătiţi să meargă mai departe.

  • Când le citiţi aceeaşi poveste, introduceţi câte un element de noutate. De exemplu, cereţi-i să observe sau să găsească anumite imagini din ilustraţii;
  • Citeşte câte un fragment şi, la un moment dat, opreşte-te şi lasă-l pe copil să termine fraza, să spună ce cuvânt lipseşte – aceasta îi şi stimulează auditiv;
  • Leagă povestea de întâmplări reale din viaţa copilului;
  • Fă pauze dese în timpul lecturii invitând la conversaţie, la expus propriile păreri, emoţii sau întâmplări din viaţa reală;
  • Faceţi activităţi pe marginea cărţii, desene, decupaje, colaje sau jocuri de rol;
  • Invitaţi copilul să vă povestească, cu cuvintele lui, cartea, eventual urmărind ilustraţiile.

Concluzie

Sperăm că ţi-am răspuns la unele întrebări legate de predilecţia copiilor mici pentru repetiţie; repetiţia poveştilor, a muzicii, a animaţiilor pe care le urmăreşte sau chiar a locurilor în care mergeţi în vacanţă sau în weekend. Acum că ştim beneficiile pe care le are repetarea aceleiaşi poveşti din nou şi din nou, sper să fim mai relaxaţi şi mai dispuşi să vedem cu ochi noi aceeaşi carte, fie ea şi la a 31-a citire.

 

Poze preluate de pe Freepick. 

 

11 Shares

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

„Unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care l-au primit fetele de la Iepuras, este o carte frumos ilustrata si colorata, realizata in intregime de romani, in Romania.”

Citește întregul testimonial pe www.meseriadeparinte.ro

Ana Maria Mitruș

„Recomand cu încredere și căldură această carte destinată îmbunătățirii și consolidării relației părinte-copil. Exercițiile propuse stimulează apropierea autentică și elaborarea unei baze de siguranță, repere fundamentale în creșterea și educarea unor copii sănătoși emoțional și conectați cu ei înșiși și cu ceilalți. „

„Am citit povestea „Misterul din podul casei”, este o cartea tare bună! Mi-au plăcut ilustrațiile, calitatea foii folosite, coperta, iar povestea în sine m-a facut să merg să imi cumpăr dulciuri! Aventurile sunt pur și simplu dulci! Cuvântul dexteritate trebuie înclocuit cumva întrucât este destul de greu pentru cei mici. Povestea este superbă și vă sfătuiesc să vindeți cartea împreună cu niște dulciuri că sigur cititorul sau ascultătorul va avea nevoie de ele.”