Cum pot părinții sprijini un mediu în care se citește la grădiniță

Cum pot părinții sprijini un mediu în care se citește la grădiniță

Cu toții știm cât este de important să creștem cititori. Cititori de plăcere, cititori curioși, cititori perseverenți, cititori care să înțeleagă conținuturi din cele mai diverse de la un anunț din ziar, beletristică sau cărți de specialitate.

Cu toate acestea, în urma rapoartelor OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică) făcute în urma testărilor PISA din 2015, aproximativ 40% din tinerii de 15 ani din România sunt analfabeți funcționali. Cu alte cuvinte, deși știu să citească, nu înțeleg pe de-a-ntregul textul, nici nu-l pot aplica în viețile de zi cu zi.

În acest context, ne-am gândit să dăm o mână de ajutor părinților și dascălilor pentru a crea un mediu care să încurajeze crearea de cititori pe viață, atât acasă cât și la grădiniță. Urmează și un articol cu sugestii pentru la școală.

Cum să crești un cititor

În cadrul raportului Să devenim o națiune de cititori, din Statele Unite, experții au concluzionat că „singura cea mai importantă activitate necesară în construirea succesului în alfabetizare este să le citești copiilor cu voce tare”.

Găsiți 11 strategii prin care să creșteți un copil ce iubește cărțile și cititul într-un alt articol de pe blogul editurii, iar astăzi am vrea să construim pe această fundație pe care au cultivat-o mulți părinți, către activitățile din grădinițe.

importanța lecturii

Cum poți încuraja un mediu în care se citește la grădiniță

Dacă cei mici cresc înconjurați de cărți, la grădiniță și acasă, le vor îndrăgi și vor fi curioși să le atingă, să le răsfoiască, să ceară să asculte poveștile din nou și din nou.

Mai mult, un studiu extins pe 20 de ani și desfășurat în 27 de țări a arătat că o casă în care sunt multe cărți este la fel de importantă pentru educația copiilor ca nivelul de educație al părinților.

Dar cum am putea extinde aceste beneficii și la grădiniță?

  1. Vorbiți cu personalul grădiniței, cu conducerea și cu educatoarea copilului vostru să le citească copiilor înainte de somnul de prânz dacă dorm acolo.  Acesta este un mod simplu prin care educatorii le pot sădi copiilor dragostea de cărți, pot avea o legătură mai caldă și mai apropiată și le pot stimula copiilor atenția, ascultarea și empatia.
  2. Ajutați la construirea unei biblioteci în cadrul grădiniței. Nu este nevoie să fie o cameră dedicată – dacă există spațiu și disponibilitate ar fi ideal – un raft cu cărți cât mai variate și mai atractive este un bun început. Consultați grădinița în legătură cu disponibilitatea de a investi în cărți dar, în același timp, fiecare copil poate aduce 2-3 cărți proprii care să fie citite prin rotație sau se pot strânge bani și cumpăra cărți noi, există multe soluții.
  3. Oferiți-vă să le citiți celor mici la somn. Personal cunoaștem o grădiniță care pune mare accent pe cărți și a propus acest lucru părinților, să vină pe rând, să le citească copiilor în cadrul orelor de grădiniță. Și au fost câțiva părinți care și-au rupt din timpul de la serviciu și au mers pentru 30 de minute să vorbească cu copiii și să le citească una sau mai multe povești. Nu este nevoie să fii talentat, cu spirit oratoric sau actor. Este nevoie doar de convingerea că acele activități le vor aduce beneficii copiilor iar copilul propriu, vă spunem din experiență, se va simți atât de mândru și nu va uita experiența.
  4. Propuneți grădiniței să organizeze un club de lectură, pe parcursul întregului an sau pe parcursul unui semestru. Este nevoie de timp și planificare, de alocarea unei perioade speciale pentru citit și discutat despre idei, personaje, poveste însă copiii au o experiență minunată și se poate face destul de ușor. O altă grădiniță din București pe care o știm a organizat un asemenea club anul trecut și au parcurs împreună numeroase cărți, de la povestiri în versuri precum Cărțile cu Apolodor ale lui Gellu Naum până la lecturi mai moderne precum Erus și Valea Răbdării.
  5. Organizați vizite la bibliotecile publice împreună cu copiii. Un copil de 4-5 ani poate înțelege cu ușurință conceptul de bibliotecă, ce presupune împrumutul de carte, cum să aibă grijă de cărți pentru a putea aduce bucurie și altor copilași, învață să aleagă și să fie selectivi. Plus că e o experiență inedită pe care o experimentează ca grup, cu totul alta decât cea de a merge cu părinții. Dacă sunteți din București, puteți merge la una din Filialele pentru copii și tineret a Bibliotecii Metropolitane București unde veți găsi și spații generoase de joacă și lectură, posibilitatea de a face abonamente tuturor copiilor pentru a merge apoi în mod constant cu părinții, cărți, audio-bookuri sau jocuri minunate, în stare foarte bună, cu dată recentă de apariție.

Părinții și grădinițele pot crea o cultură a lecturii împreună

Adesea părinților le e teamă să vorbească cu educatoarele sau conducerea grădiniței despre idei sau proiecte noi, cum ar fi introducerea uneia sau a mai multora din ideile sugerate de noi.

În secolul în care trăim nu mai există concepția că lăsăm școala să ne educe copilul și noi, ca părinți, nu ne implicăm. Există multe voci care vorbesc despre importanța ecuației copil-părinte-dascăl. La fel și despre beneficiile cognitive, academice dar și emoționale ale implicării părinților în educația formală a copiilor.

Așa că, dacă simțiți că lectura este una dintre valorile familiei voastre, implicați-vă, discutați cu oamenii din grădinița unde învață copilul vostru, oferiți-vă spirjinul. Iar în schimbul unei ore pe lună sau a câtorva cărți aduse de copil, reușiți să inițiați drumul spre dragostea de lectură nu doar a propriului copil, ci și a mai multora.

Please follow and like us:

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

“Unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care l-au primit fetele de la Iepuras, este o carte frumos ilustrata si colorata, realizata in intregime de romani, in Romania.”

Citește întregul testimonial pe www.meseriadeparinte.ro

Please follow and like us:
Ana Maria Mitruș

“Recomand cu încredere și căldură această carte destinată îmbunătățirii și consolidării relației părinte-copil. Exercițiile propuse stimulează apropierea autentică și elaborarea unei baze de siguranță, repere fundamentale în creșterea și educarea unor copii sănătoși emoțional și conectați cu ei înșiși și cu ceilalți. “

Please follow and like us:

“Am citit povestea „Misterul din podul casei”, este o cartea tare bună! Mi-au plăcut ilustrațiile, calitatea foii folosite, coperta, iar povestea în sine m-a facut să merg să imi cumpăr dulciuri! Aventurile sunt pur și simplu dulci! Cuvântul dexteritate trebuie înclocuit cumva întrucât este destul de greu pentru cei mici. Povestea este superbă și vă sfătuiesc să vindeți cartea împreună cu niște dulciuri că sigur cititorul sau ascultătorul va avea nevoie de ele.”

Please follow and like us: