Cum alegi cele mai potrivite cărți de la naștere la 4 ani?

Cum alegi cele mai potrivite cărți de la naștere la 4 ani?

Cu toții știm cât de important este să le citim copiilor de la cele mai fragede vârste, să le sădim dragostea de lectură, dar și să îi creștem într-o casă plină de cărți. Însă este important și ce le citim și cum o facem.

Astăzi îți vom oferi mai multe sfaturi care să îți ușureze alegerea cărților pentru copii, de când sunt bebeluși până își dezvoltă propriile gusturi pentru lectură și pot face propriile alegeri.

De la naștere la 1 an

În această perioadă, bebelușii explorează lumea cel mai mult cu ajutorul simțurilor, deci iată care sunt cele mai bune alegeri:

  • stimulare vizuală- Alege cărți cu ilustrații viu colorate, mari și cu câte o imagine pe pagină;
  • stimulare auditivă – Este foarte important să le citești cu voce tare, cât mai des, cu intonație și exprimarea emoțiilor; textul trebuie să fie simplu, scurt și ușor de urmărit. Poveștile cu rime, poeziile sau cântecele le atrag atenția și le fac plăcere.
  • stimulare tactilă – Cea mai bună varianță de cărți la această vârstă sunt cele din material textil, pe care copilul le poate pipăi, apăsa, îndoi și… gusta în siguranță și fără a le strica. De asemenea, cărțile cartonate, cu sunete, cu mânere sau alte accesorii care le fac să semene cu jucăriile sunt potrivite pentru această vârstă.

 Între 12-24 luni

Pe lângă stimularea senzorială, care este încă extrem de importantă, mai sunt și alte criterii de luat în considerare în alegerea cărților pentru această vârstă.

Conținutul – Să conțină imagini mari, viu colorate care reprezintă obiecte, acțiuni și situații familiare (animale, copii, oameni etc.). Copii pot deja acorda mai multă atenție detaliilor, iar cărțile care înfățișează diverse acțiuni îi vor încânta.

Limbajul – Limbajul simplu este încă necesar, iar poveștile cele mai îndrăgite sunt cele cu personaje familiare copilului și evenimente care au legătură cu experiența acestuia. Cărțile cu versuri, rime și cuvinte repetitive sunt foarte potrivite.

Tipul de carte  – Încă preferă cărțile cartonate sau cu pagini mai tari sau unele plastifiate astfel încât să nu se rupă.

Cititul cu voce tare – Faceți din cititul cu voce tare un obicei zilnic, fie că este la masă, în timp ce se joacă cu altceva sau se uită pe ilustrațiile pe care i le arăți. Cel mai indicat este să îl ții în brațe pentru că asta îi va da un sentiment de siguranța și căldura familiară.

Cum să interacționezi cu copilul în timpul lecturii:

  • Atrage-i atenția către un detaliu din carte: „Uite ce rață mare!”
  • Pune o întrebare de identificare: „Ce vezi acolo?”, „Ce-o fi asta?”
  • Așteaptă răspunsul copilului, verbal sau non-verbal (când îi arăți o rață s-ar putea să zică mac mac) și dacă nu știe sau nu poate să se exprime, completezi tu răspunsul: e o rață!

Între 2 – 4 ani

Pe măsură ce cresc, copiii încep să-și mărească timpul în care pot fi atenți și concentrați (este vorba despre minute, la început), cea mai mare preocupare a lor este acum  să exploreze, să se miște și să experimenteze. 

Așa că nu te aștepta ca ei să fie numai ochi și urechi în timpul lecturii, fără întreruperi și fără distrageri. Iată ce îți sugerăm:

Coținutul – Alege cărți care se potrivesc intereselor și pasiunilor lor. Poți alege povești simple de ficțiune sau unele care ilustrează cauza și efectul sau diverse probleme și modalități de soluționare. De asemenea, îi pot interesa cărțile pline de informații și imagini pe anumite teme, gen enciclopedie. În jurul vârstei de 4 ani pot fi pasionați de dinozauri, de utilaje, mașini, prințese, natură, fermă, spațiu etc.

Limbajul – Textele repetitive, previzibile, poveștile în versuri, poeziile sau câncetecele din cărți sunt încă preferatele copiilor mici. În plus, poți adăuga cărțile amuzante care produc râsul și dezvoltă umorul.

Tipul de carte – Copiii pot acum să răsfoiască singuri o carte cu pagini subțiri, de hârtie în vreme ce încă le plac și cele cartonate, cu clapete sau cu sunete. Un tip de carte mai neobișnuit este cartea fără text. Acestea sunt, de obicei, foarte apreciate de cei mici, pentru că le oferă ocazia să-și dezvolte imaginația și să creeze propriile povești despre imagini, de fiecare dată altele.

Activități și discuții – Deja copilul nu mai este așa de mic și veți putea să discutați despre poveste. E indicat să-i adresezi anumite întrebări, să-i explici cuvinte noi, și să găsiți rime sau asemănări cu alte povești sau cu viața reală împreună.

De asemenea, copiilor de această vârstă le plac activitățile legate de povești sau de personajele din povești. De la foi de colorat, la kraft-uri, decupat, confecționat păpuși de deget sau pe băț, labirinturi, jocuri de rol sau chiar un teatru de păpuși, toate acestea îl vor face să înțeleagă mai bine povestea și s-o îndrăgească.

Deja poate avea răbdare să urmărească și o piesă de teatru a cărei poveste ați citit-o deja sau să vadă un spectacol la Opera Comică pentru copii.

În loc de final

Ar mai fi câteva lucruri pe care e bine să le știi despre lectura la vârste fragede. Pentru că învață foarte mult prin repetiție la această vârstă, îți poate cere să îi citești aceeași poveste de 30 de ori. Nu te îngrijora, doar înarmează-te cu umor și cu răbdare. Va trece și asta!

Vizitați des librării sau biblioteci pentru a se familiariza cu cărțile, mergeți la ateliere de lectură sau activități legate de cărți și alegeți cărți diverse, ca și conținut și ilustrații, nu se știe ce pasiune va dezvolta mâine puștiul vostru de 4 ani după ce a răsfoit o carte cu supereroi, cu dinozauri sau cu roboți...

Noi vom reveni cu un articol despre cărțile potrivite pentru copii cu vârste între 5 și 7 ani. Spor la lectură!

 

 

27 Shares

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

„Unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care l-au primit fetele de la Iepuras, este o carte frumos ilustrata si colorata, realizata in intregime de romani, in Romania.”

Citește întregul testimonial pe www.meseriadeparinte.ro

Ana Maria Mitruș

„Recomand cu încredere și căldură această carte destinată îmbunătățirii și consolidării relației părinte-copil. Exercițiile propuse stimulează apropierea autentică și elaborarea unei baze de siguranță, repere fundamentale în creșterea și educarea unor copii sănătoși emoțional și conectați cu ei înșiși și cu ceilalți. „

„Am citit povestea „Misterul din podul casei”, este o cartea tare bună! Mi-au plăcut ilustrațiile, calitatea foii folosite, coperta, iar povestea în sine m-a facut să merg să imi cumpăr dulciuri! Aventurile sunt pur și simplu dulci! Cuvântul dexteritate trebuie înclocuit cumva întrucât este destul de greu pentru cei mici. Povestea este superbă și vă sfătuiesc să vindeți cartea împreună cu niște dulciuri că sigur cititorul sau ascultătorul va avea nevoie de ele.”