Ce alegem între o carte ilustrată, o poveste audio sau un desen animat?

Ce alegem între o carte ilustrată, o poveste audio sau un desen animat?

Poveştile au făcut dintotdeauna parte din viaţa copiilor şi este minunat aşa, altfel cum ar pătrunde în lumea fantastică a prinţilor şi prinţeselor, a dragonilor, războinicilor şi supereroilor salvatori?

Nu este nevoie să aşteptăm ca ai noştri copii să intre la şcoală şi să înveţe să citească pentru a pătrunde în lumea magică a poveştilor! Copiii se pot bucura de povești încă de la câteva luni, ba chiar unii părinţi aleg să le spună poveşti copiilor lor încă din burtică. Îm plus, copiii ar putea asculta o poveste audio pe tabletă, la televizor sau chiar pe telefon. Cu siguranţă una dintre cele mai facile modalităţi de a ne bucura de poveşti este astăzi, desenul animat! Şi în ciuda numeroaselor discuţii despre cât şi la ce anume ar trebui să se uite copii, de la ce vârstă, împreună cu părinţii sau singuri… un lucru este clar: copiii iubesc desenele animate! De fapt, copiii iubesc poveştile!

Poveştile sunt poveşti. Contează că le ascultă ori le văd?

Având atât de multe opțiuni, cum putem ști care este cea mai eficientă metoda de a bucura copiii cu povești și, în același timp, de a le dezvolta funcţiile cognitive? Oare am putea afla care dintre cele 3 activităţi implică conexiuni complexe între diversele părţi ale creierului activate în cazul povestirii?

Un studiu recent a comparat efectul poveștilor audio, al desenelor animate și al poveștilor citite de adulți asupra creierului copiilor cu vârsta de 4 ani.

Poveștile audio

În momentul în care copiii ascultă povești audio, doar zona limbajului este activată, iar conexiunile cu celelalte zone ale creierului sunt limitate. Acest lucru indică faptul că aceștia își direcționează întreaga atenție către înțelegerea limbajului și că imaginația lor nu este stimulată corespunzător.

Desenele animate

În momentul în care copii se uită la desene animate, activitatea cerebrală este concentrată în zonele legate de percepția audio-vizuală, dar, din nou, conexiunile cu celelalte zone cerebrale sunt limitate. Mai mult, cercetătorii au descoperit că, în cazul copiilor de 4 ani, desenele animate au fost mai greu de înțeles în comparație cu poveștile audio și poveștile citite de către un adult.

Poveștile ilustrate citite de un adult

Dar, când copilului îi este citită o poveste de către un adult, activitatea cerebrală este diferită și mult mai benefică unei dezvoltări cognitive sănătoase. În momentul în care copiii au acces la imagini care le susțin procesarea informației auditive, înțelegerea poveștii devine mult mai facilă. Mai mult, în timp ce ascultă o poveste citită, copiii își îmbunătățesc conexiunile dintre zonele cerebrale care se ocupă cu procesarea limbajului, a imaginilor și cu imaginația vizuală.

Vă doriţi copii cu imaginaţie bogată şi un vocabular bogat?

Citiţi poveşti împreună!

Astfel, cercetătorii au concluzionat că, pentru copiii cu vârste între 3 și 5 ani, este benefică lectura poveștilor în compania unui adult pentru că această experiență îi ajută să își dezvolte centrul imaginației și să creeze conexiuni între acest centru și alte zone cerebrale.

Aceste concluzii se bazează pe un studiu recent care a avut drept subiecţi 27 de copii cu vârsta de 4 ani. Studiul a urmărit modul în care fiecare dintre formele în care putem spune o poveste unui copil (poveste audio, citirea unei cărți de povești sau un desen animat) influențează activitatea cerebrală a acestuia. Studiul a urmărit cu ajutorul unui aparat RMN modul în care se activau patru zone importante din creierul uman, şi anume zona limbajului, zona percepției vizuale, zona imaginației vizuale și zona activată în starea de repaus.

Pentru mai multe informații puteți accesa acest link: www.eurekalert.org/pub_releases/2018-05/pas-nsm042618.php

 

 

Shares 5

Adaugă comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

„Unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care l-au primit fetele de la Iepuras, este o carte frumos ilustrata si colorata, realizata in intregime de romani, in Romania.”

Citește întregul testimonial pe www.meseriadeparinte.ro

Ana Maria Mitruș

„Recomand cu încredere și căldură această carte destinată îmbunătățirii și consolidării relației părinte-copil. Exercițiile propuse stimulează apropierea autentică și elaborarea unei baze de siguranță, repere fundamentale în creșterea și educarea unor copii sănătoși emoțional și conectați cu ei înșiși și cu ceilalți. „

„Am citit povestea „Misterul din podul casei”, este o cartea tare bună! Mi-au plăcut ilustrațiile, calitatea foii folosite, coperta, iar povestea în sine m-a facut să merg să imi cumpăr dulciuri! Aventurile sunt pur și simplu dulci! Cuvântul dexteritate trebuie înclocuit cumva întrucât este destul de greu pentru cei mici. Povestea este superbă și vă sfătuiesc să vindeți cartea împreună cu niște dulciuri că sigur cititorul sau ascultătorul va avea nevoie de ele.”